Select Page

Elisa Day – της Φράνση Παπουτσάκη

Elisa Day – της Φράνση Παπουτσάκη

O μεσαιωνικός μύθος της Eliza Day συγκαταλέγεται στην κατηγορία του folkgothic. Στην ιστορία που έγραψα εμπνευσμένη από την ηρωίδα, προσπάθησα να τον ξετυλίξω, κοιτάζοντας από μια χαραμάδα φαντασίας και προσπαθώντας με ευλάβεια να προσθέσω δικά μου στοιχεία χωρίς να αλλοιώσω την «αλήθεια» της αφήγησης, όπως αυτή κατόρθωσε να ταξιδέψει κυλώντας πάνω στο ποτάμι του χρόνου, μαζί με το πτώμα της Eliza.

Η εικόνα της σκοτωμένης και βεβηλωμένης παρθένας αναπαρίσταται σε έργα ακόμη και του δικού μας αιώνα όμως η πρωταρχική της μορφή ξεκινά με την σουηδική μπαλάντα του 13ου αιώνα «Παρθένα της Άνοιξης» (Töresdöttrar i Wänge)που κινηματογράφησε μοναδικά το 1960 -παίρνοντας το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας- ο IngmarBergman με πρωταγωνιστή τον ανεπανάληπτο MaxvonSydow και την Birgitta Pettersson. Η ταινία, με τίτλο «Η Πηγή των Παρθενών» {Jungfrukällan AKA TheVirgin Spring}, απαγορεύτηκε σε αρκετές πολιτείες της Αμερικής λόγω της σκληρότητας των σκηνών και αποτέλεσε αργότερα την πηγή έμπνευσης του WesCravenγια το λατρεμένο cultfilmόλων των θιασωτών του είδους, The Last House on the Left. Το 2009 προβλήθηκε στην μεγάλη οθόνη το ριμέικ, από τον Έλληνα σκηνοθέτη Dennis Iliadis, ο οποίος φυσικά επέλεξε να διατηρήσει τον ίδιο τίτλο.

e99278a8323fddc34da383d41dc69b96 220px-Jungfrukällan

Πέρα όμως από τον κινηματογράφο, η μπαλάντα και ο μύθος που την συνόδευσε σε παράλληλη πορεία -διότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν ξεπήδησε μέσα από την απαγγελία των ραψωδών ή αν έχει τις δικές του αυτόνομες ρίζες-έχει γίνει πίνακας ζωγραφικής το 1852 από τον John Everett Millais, ο οποίος ουσιαστικά έδωσε εικόνα στην Οφηλία, την αγαπημένη του πρίγκιπα Άμλετ που έχασε τα λογικά της, ζωγραφίζοντας το νεκρό κορίτσι που στολισμένο με λουλούδια αφήνεται να παρασυρθεί από το ποτάμι του σαιξπηρικού έργου κάνοντας την κοινωνική της αναπαράσταση αθάνατη.

Ομολογώ πώς η δική μου Εliza γράφτηκε πάνω στις νότες μιας άλλης μπαλάντας, της δικής μας εποχής, οπότε η ιστορία που διαβάσατε κρύβει μέσα της ένα μικρό- μεγάλο μουσικό μυστικό που αν το ανακαλύψατε, καλό θα είναι να μην το αποκαλύψετε στον επόμενο πιθανό αναγνώστη. Μέχρι στιγμής και με μεγάλη μου χαρά, ακόμη με ρωτούν ποιο τραγούδι κρύβεται πίσω από τις γραμμές και στην καρδιά της Εliza.

Το μεσαίωνα, οι άνθρωποι διηγούνταν τρομακτικές ιστορίες για το φάντασμα της Εliza που στοίχειωνε τα ποτάμια, έχοντας ρυάκια αίμα να τρέχουν στο πρόσωπο της από το σπασμένο της κρανίο και ένα άγριο ρόδο στο στόμα. Ελπίζω να στοιχειώσει και τα δικά μας ποτάμια για να συναντήσουμε το πνεύμα της που θα τραγουδάει την θλιμμένη της ιστορία, λίγο πριν το εξαφανίσει η καλοκαιρινή αυγή του Αυγούστου.


Διαβάσετε το διήγημα της Φράνση Παπουτσάκη βασισμένο στο μύθο της Eliza Day.

The following two tabs change content below.

Παπουτσάκη Φράνση

Η Φράνση Παπουτσάκη γεννήθηκε το 1976 στη Νεάπολη Εξαρχείων, κάτω από τον αστερισμό του Σκορπιού. Σπούδασε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών, στο τμήμα Κοινωνιολογίας. Μια από τις εργασίες που εκπόνησε είχε ως θέμα: “Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από την προοπτική του παραλόγου κατά τον Α. Camus” . Ξεκίνησε τη διδακτορική της διατριβή με τίτλο “Οι κοινωνικές αναπαραστάσεις της αυτοκτονίας στον κινηματογράφο”, την οποία άφησε σκοπίμως ημιτελή. Οι ιστορίες της έχουν κυκλοφορήσει σε αρκετά ηλεκτρονικά site, όπως το BOOKBAR, το CHALICE και το NYCTOPHILIA καθώς επίσης, στα έντυπα λογοτεχνικά περιοδικά ΚΛΕΨΥΔΡΑ και ΣΟΔΕΙΑ. Όταν δεν γράφει, αρθρογραφεί στο NYCTOPHILIA και στο MINDHACK έχοντας πάντα ως θέμα το παράδοξο της μεταφυσικής. Έχει συμμετάσχει στις ανθολογίες «Θύελλα στο Χρόνο», «Θρύλοι του Σύμπαντος ΙΙΙ, IV», «Θεοί του Ατμού: SteampunkΟράματα»,«Onceupon a time»,«Πτώση των Θεών: Διηγήματα εμπνευσμένα από το έργο του H.P.Lovecraft», «Κόκκινος Θάνατος: Ιστορίες εμπνευσμένες από το έργο του EdgarAllanPoe” και «Το ξύπνημα:Η πρώτη ανθολογία ελληνικού διηγήματος με ζόμπι» των εκδόσεων Συμπαντικές Διαδρομές, από τις οποίες κυκλοφόρησε το 2014, η προσωπική της νουβέλα «HideandSeek». Μεταφρασμένα κείμενα της πρόκειται να εκδοθούν σε ξένα περιοδικά. Τα μεγάλα της πάθη εκτός από την πένα της είναι οι ξένες γλώσσες, η κιθάρα της, η blues μουσική, ο βωβός, ο retro και ο cult κινηματογράφος,οι πολεμικές τέχνες και η yoga, πρακτική την οποία βιώνει και διδάσκει.Γράφει και ζει στην Αθήνα.

About The Author

Η Φράνση Παπουτσάκη γεννήθηκε το 1976 στη Νεάπολη Εξαρχείων, κάτω από τον αστερισμό του Σκορπιού. Σπούδασε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών, στο τμήμα Κοινωνιολογίας. Μια από τις εργασίες που εκπόνησε είχε ως θέμα: “Οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από την προοπτική του παραλόγου κατά τον Α. Camus” . Ξεκίνησε τη διδακτορική της διατριβή με τίτλο “Οι κοινωνικές αναπαραστάσεις της αυτοκτονίας στον κινηματογράφο”, την οποία άφησε σκοπίμως ημιτελή. Οι ιστορίες της έχουν κυκλοφορήσει σε αρκετά ηλεκτρονικά site, όπως το BOOKBAR, το CHALICE και το NYCTOPHILIA καθώς επίσης, στα έντυπα λογοτεχνικά περιοδικά ΚΛΕΨΥΔΡΑ και ΣΟΔΕΙΑ. Όταν δεν γράφει, αρθρογραφεί στο NYCTOPHILIA και στο MINDHACK έχοντας πάντα ως θέμα το παράδοξο της μεταφυσικής. Έχει συμμετάσχει στις ανθολογίες «Θύελλα στο Χρόνο», «Θρύλοι του Σύμπαντος ΙΙΙ, IV», «Θεοί του Ατμού: SteampunkΟράματα»,«Onceupon a time»,«Πτώση των Θεών: Διηγήματα εμπνευσμένα από το έργο του H.P.Lovecraft», «Κόκκινος Θάνατος: Ιστορίες εμπνευσμένες από το έργο του EdgarAllanPoe” και «Το ξύπνημα:Η πρώτη ανθολογία ελληνικού διηγήματος με ζόμπι» των εκδόσεων Συμπαντικές Διαδρομές, από τις οποίες κυκλοφόρησε το 2014, η προσωπική της νουβέλα «HideandSeek». Μεταφρασμένα κείμενα της πρόκειται να εκδοθούν σε ξένα περιοδικά. Τα μεγάλα της πάθη εκτός από την πένα της είναι οι ξένες γλώσσες, η κιθάρα της, η blues μουσική, ο βωβός, ο retro και ο cult κινηματογράφος,οι πολεμικές τέχνες και η yoga, πρακτική την οποία βιώνει και διδάσκει.Γράφει και ζει στην Αθήνα.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *