Select Page

Περί Κολάσεως και άλλων τινών  – του Θανάση Σταυρόπουλου

Περί Κολάσεως και άλλων τινών   – του Θανάση Σταυρόπουλου

LITTLE STEPS TO HELL – ΜΙΚΡΆ ΒΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ

Francine Queen – Melissa Harlloween

ή

Φράνση Παπουτσάκη – Μαρία Ροδοπούλου

Εκδόσεις ΛΥΚΟΦΩΣ σελ. 287

“Lasciate ogne speranza voi ch’ intrate”

Δάντης, 1265-1321, Ιταλός ποιητής

μτφ: Αφήστε κάθε ελπίδα, εσείς που μπαίνετε

(η επιγραφή στην είσοδο της Κολάσεως, από τη «Θεία Κωμωδία»)

Ας τολμήσουμε να κατέβουμε στην Κόλαση λοιπόν. Με μικρά βήματα. Σκαλί-σκαλί με οδηγό τις δύο συγγραφείς. Σταδιακά. Μεθοδικά. Ήρεμα. Ακροπατώντας στις ενοχές μας. Στις τύψεις αλλά και στις βαθύτερες επιθυμίες μας. Κυρίως όμως στις αμαρτίες μας. Αν έχουμε τέτοιες. Ή έχουμε μόνο αμαρτίες; Σκοτεινές, στοιχειωμένες, ανίερες και βλάσφημες. Που σίγουρα εξουσιάζουν βασανιστικά τον νου, πολύ πριν «ταξιδέψουν» σε αυτή τη σάρκα.

Δέκα διηγήματα, επτά που εισχωρούν ενδελεχώς στα θανάσιμα αμαρτήματα, και τρία ακόμα που ολοκληρώνουν την Κόλαση, όπως αυτή είναι ιδωμένη από τις συγγραφείς. Ήρωες που «επιπλέουν» σε πύρινους ποταμούς, αυτοπαγιδευόμενοι στις θελήσεις τους, στις προσδοκίες τους, στα ανόσια πεπραγμένα τους. Διαφυγή καμιά. Συνεχής εσωτερική πάλη για μια ακόμα πιο βίαιη και απέλπιδα κάθοδο προς την Κόλαση. Με τη μόνη διαφορά ότι για αυτούς φαντάζει ως ένα ταξίδι κάθαρσης. Ως μια μοναδική ευκαιρία να προσεγγίζουν το άρρητο. Το μοναδικό. Ίσως το τέλεια λυτρωτικό. Τον καθ’ αυτούς Παράδεισο.

Έχω δικά μου σπίρτα και θειάφι, και θα φτιάξω τη δική μου κόλαση.

Rudyard Kipling, 1865-1936, Άγγλος συγγραφέας

Κάπως έτσι, με τα δικά τους «σκοτεινά» υλικά οι συγγραφείς μάς παρουσιάζουν την Κόλαση. Μπορεί τη δική τους. Μπορεί την Κόλαση πολλών εξ ημών. Ίσως όχι τόσο γενικευμένη αλλά σίγουρα ιχνογραφημένη με αδρές γραμμές και περιγράμματα. Άλλωστε το τέλος κάθε ενός εκ των δέκα αυτών διηγημάτων, λειτουργεί εν είδει εισόδου. Μιας καθορισμένης όμως και άκρως κατατοπιστικής διάβασης προς το σκοτεινό πέρασμα της άλλης πλευράς. Δε μας γνωστοποιούν το τι μας κρύβει αυτή η Κόλαση που μας παρουσιάζουν. Μας αφήνουν στο κατώφλι της και μας προτείνουν να τολμήσουμε την είσοδο σε αυτήν. Αν θέλουμε. Αν μπορούμε. Κυρίως αν τολμάμε. Όχι τόσο ως τιμωρία αλλά περισσότερο ως γνώση. Ως επακόλουθο συνεπειών του «Νόμου». Κατ’ εξοχήν ανθρώπινου. Ποτέ Θεϊκού. Μιας εσωτερικής διαδικασίας άρνησης και πιθανής τιμωρίας. Εξ επιλογής. Προσωπικής. Ολοκληρωτικά δικής μας.

Όπου κι αν βρίσκεσαι, σκάβε βαθιά. Κάτω είναι η πηγή.
Άσε τους σκοταδιστές να φωνάζουν πως «κάτω είναι η κόλαση».

Φρήντριχ Νίτσε, 1844-1900, Γερμανός φιλόσοφος

Ως αντιδιαστολή με τις επιλογές τους, όλες οι επιθυμίες των ηρώων αυτού του βιβλίου είναι σπαρμένες από καλές προθέσεις. Μέσω έρωτος, μέσω λύτρωσης, δια μέσου της αναζήτησης της ευτυχίας ή της αποφυγής κάποιας προσωπικής σκληρότερης απελπισίας. Ενίοτε για την ελάχιστη πιθανότητα μιας εσωτερικής ανέλιξης ή ακόμα καλύτερα για την δυνατότητα εξισορρόπησης μιας χαμένης σχέσης. Όπως και να έχει η προσέγγιση είναι μοιραία. Για όλους. Τόσο για τους εμπλεκόμενους στα διηγήματα, όσο τολμώ να πω, και για τους ίδιους τους αναγνώστες που βιώνουν καθ’ ολοκληρίαν την απόγνωση των ηρώων.

Η εσωτερική αναζήτηση βαθύτερων αιτιών και αφορμών λειτουργεί καθοριστικά στις επιλογές και τη γραφή των συγγραφέων. Σκαλίζουν με υπομονή αρχαιολόγου τα βάθη της ανθρώπινης ύπαρξης, αναζητώντας μια ελάχιστη ένδειξη, ένα κτέρισμα που να υποδηλώνει συγχώρηση και πιθανή μεταμέλεια. Μια εσωτερική διεργασία απονομής δικαιοσύνης έστω και σε αυτήν την Κόλαση που έχουν τοποθετήσει τους «αμαρτωλούς» του βιβλίου αυτού. Η επερχόμενη τιμωρία και η καταβύθιση σε ό,τι πιο σκοτεινό θα βιώσουν, δεν έγκειται τόσο σε αυτές τις πράξεις τους που τους οδηγούν στο όποιο τέλος, όσο στη βαθύτερη επιθυμία τους να πράξουν με αυτόν καθαυτόν τον τρόπο, ως μόνη λύση και επιλογή, προκειμένου να φτάσουν στο επιθυμητό για αυτούς αποτέλεσμα.

Οι αληθινοί παράδεισοι είναι οι παράδεισοι που έχουν χαθεί.

Μαρσέλ Προυστ, 1871-1922, Γάλλος συγγραφέας

Γνωρίζοντας την Κόλαση υπάρχει μια ελάχιστη πιθανότητα να κερδίσεις κάποτε τον Παράδεισο. Τον οποιοδήποτε, ακόμα και αυτόν που θα σε κάνει να μισήσεις την επιλογή σου να ξεφύγεις από την Κόλαση. Χρηστικά θα μπορούσα και θα όφειλα να σημειώσω τις υπέροχες εισαγωγές, στα πρώτα Κεφάλαια-Διηγήματα. Λειτουργούν ως το «σκαλοπάτι» πριν το κάθε βήμα του ήρωα, ενδυναμώνοντας και σκιαγραφώντας την αίσθηση του επερχόμενου κειμένου. Εξ ίσου σημαντικότατο ρόλο παίζουν οι καλλιτεχνικές απεικονίσεις, κυρίως του Gustave Dore, που κοσμούν όλο το βιβλίο, δίνοντας μια επιπλέον «καταραμένη» αίσθηση στην ολότητά των κειμένων.

Θνητών όλβιος εις το τέλος ουδείς.

Ευριπίδης, 480-406 π.Χ., Αρχαίος τραγικός ‐ Ιφιγένεια εν Αυλίδι

μτφρ: κανένας άνθρωπος δεν είναι τυχερός στο τέλος

Εν κατακλείδι, κάποια Κόλαση πιθανότατα μας περιμένει όλους. Συνήθως αισιοδοξούμε ως προς την αποφυγή της. Ωστόσο ακροβατούμε κάνοντας συνεχώς Μικρά Βήματα προς την Κόλαση. Συνεχώς και αδιαλείπτως. Εν αρμονία με τις αισθήσεις και τις επιθυμίες μας. Το μόνο πρόβλημα είναι το που θα τη συναντήσουμε την Κόλαση μας. Εδώ ή κάπου αλλού;

Φράνση Παπουτσάκη – Μαρία Ροδοπούλου σας ευχαριστώ για το όμορφο ταξίδι στην προσωπική μου Κόλαση.

The following two tabs change content below.

Θανάσης Σταυρόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1965. Εργάστηκε από το 1987 μέχρι το 2010 σε διάφορες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Το 1997 έλαβε μέρος στην ταινία μικρού μήκους «MIND READER» της Μ. Παπαγεωργίου. Έπαιξε σε θεατρικές παραστάσεις των Δήμων Αθηναίων και Βύρωνα καθώς και στη θεατρική ομάδα της Ελληνικής Αστυνομίας. To 2010 έλαβε μέρος στο έργο «ΛΙΟΓΕΝΗΤΗ» του Γιώργη Καλογεράκη σε σκηνοθεσία του Αντώνη Διαμαντή με το Θέατρο “ΟΜΜΑ STUDIO” στη Κρήτη. Παρακολούθησε σεμινάριο υποκριτικής στη θεατρική σχολή ΙΑΣΜΟΣ με δάσκαλο τον Ευδόκιμο Τσολακίδη καθώς και σεμινάριο συγγραφής σεναρίου με την Ελένη Μαβίλη. Έχει συγγράψει τα θεατρικά έργα «ΡΑΣΑ ΚΑΙ ΧΡΥΣΑ CDs», «ΤΑ ΠΟΥΡΑ», «ΒΡΑΔΥΝΗ ΕΞΟΔΟΣ», «Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ», «ΚΙΜΙΝΤΕΝΙΑ» μια διασκευή της Αιολικής Γης του Ηλία Βενέζη κατατεθειμένο κείμενο στο Κ.Θ.Β.Ε. καθώς και το παιδικό «ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΩΡΑ». Έχει συγγράψει μαζί με τον Βαγγέλη Τάτση τα θεατρικά έργα «ΠΕΡΙ ΕΛΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ», «ΧΑΡΤΙΝΑ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ» το «ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΗΣ ΚΟΥΚΛΑΣ» το οποίο και ανέβηκε τη θεατρική περίοδο 2011-12 στη Θεατρική Σκηνή της Οδού Νάξου 84, το «ΒΡΑΔΥΝΗ ΕΞΟΔΟΣ» μια συρραφή τριών μονόπρακτων το οποίο ανέβηκε το 2012 στο θέατρο ΑΡΓΩ, καθώς και το έργο «ΑΙ ΔΥΟ ΤΡΑΓΩΔΙΑΙ», σε σκηνοθεσία Μαρίας Μανώλη, το οποίο και ανέβηκε την θεατρική περίοδο 2015-2016 στο θέατρο «ΒΑΦΕΙΟ – ΛΑΚΗΣ ΚΑΡΑΛΗΣ», το παιδικό θεατρικό «ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΝΗΣΙ» καθώς και τα bar-theatre «STAGE ALIVE», «ΠΟΥΝΤΣ! ΝΑΤΣ! ΔΩΤΣΜ! ΠΑΡΤΣ!», «EL PASO DOBLE» & «Αχ…ΓΡΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ» τα οποία και παρουσιάστηκαν σε διάφορες μουσικές σκηνές τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία. Συμμετείχε στην συλλογή των Συμπαντικών Εκδόσεων «ΘΡΥΛΟΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ VI» με το διήγημα «Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΥΠΟΜΝΗΣΗ».

Latest posts by Θανάσης Σταυρόπουλος (see all)

About The Author

Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Αύγουστο του 1965. Εργάστηκε από το 1987 μέχρι το 2010 σε διάφορες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Το 1997 έλαβε μέρος στην ταινία μικρού μήκους «MIND READER» της Μ. Παπαγεωργίου. Έπαιξε σε θεατρικές παραστάσεις των Δήμων Αθηναίων και Βύρωνα καθώς και στη θεατρική ομάδα της Ελληνικής Αστυνομίας. To 2010 έλαβε μέρος στο έργο «ΛΙΟΓΕΝΗΤΗ» του Γιώργη Καλογεράκη σε σκηνοθεσία του Αντώνη Διαμαντή με το Θέατρο “ΟΜΜΑ STUDIO” στη Κρήτη. Παρακολούθησε σεμινάριο υποκριτικής στη θεατρική σχολή ΙΑΣΜΟΣ με δάσκαλο τον Ευδόκιμο Τσολακίδη καθώς και σεμινάριο συγγραφής σεναρίου με την Ελένη Μαβίλη. Έχει συγγράψει τα θεατρικά έργα «ΡΑΣΑ ΚΑΙ ΧΡΥΣΑ CDs», «ΤΑ ΠΟΥΡΑ», «ΒΡΑΔΥΝΗ ΕΞΟΔΟΣ», «Η ΕΛΠΙΔΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ», «ΚΙΜΙΝΤΕΝΙΑ» μια διασκευή της Αιολικής Γης του Ηλία Βενέζη κατατεθειμένο κείμενο στο Κ.Θ.Β.Ε. καθώς και το παιδικό «ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΩΡΑ». Έχει συγγράψει μαζί με τον Βαγγέλη Τάτση τα θεατρικά έργα «ΠΕΡΙ ΕΛΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ», «ΧΑΡΤΙΝΑ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ» το «ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΗΣ ΚΟΥΚΛΑΣ» το οποίο και ανέβηκε τη θεατρική περίοδο 2011-12 στη Θεατρική Σκηνή της Οδού Νάξου 84, το «ΒΡΑΔΥΝΗ ΕΞΟΔΟΣ» μια συρραφή τριών μονόπρακτων το οποίο ανέβηκε το 2012 στο θέατρο ΑΡΓΩ, καθώς και το έργο «ΑΙ ΔΥΟ ΤΡΑΓΩΔΙΑΙ», σε σκηνοθεσία Μαρίας Μανώλη, το οποίο και ανέβηκε την θεατρική περίοδο 2015-2016 στο θέατρο «ΒΑΦΕΙΟ – ΛΑΚΗΣ ΚΑΡΑΛΗΣ», το παιδικό θεατρικό «ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΝΗΣΙ» καθώς και τα bar-theatre «STAGE ALIVE», «ΠΟΥΝΤΣ! ΝΑΤΣ! ΔΩΤΣΜ! ΠΑΡΤΣ!», «EL PASO DOBLE» & «Αχ…ΓΡΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ» τα οποία και παρουσιάστηκαν σε διάφορες μουσικές σκηνές τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία. Συμμετείχε στην συλλογή των Συμπαντικών Εκδόσεων «ΘΡΥΛΟΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ VI» με το διήγημα «Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΥΠΟΜΝΗΣΗ».

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *