Select Page

Γουίλκι Κόλινς

Γουίλκι Κόλινς

Ο Γουίλιαμ Γουίλκι Κόλινς υπήρξε σημαντικός πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Αρμαντέιλ, Η Γυναίκα με τα Λευκά και η Φεγγαρόπετρα, η οποία θεωρείται από αρκετούς κριτικούς ως το πρώτο αστυνομικό μυθιστόρημα που γράφτηκε στην Αγγλία.

Ο Κόλινς γεννήθηκε το 1824 στο Λονδίνο. Ήταν γιος του ζωγράφου Γουίλιαμ Κόλινς. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στην Αγγλική πρωτεύουσα εκτός από το διάστημα μεταξύ 1836 και 1838 όπου και ταξίδεψε μαζί με τους γονείς του και το μικρότερο αδερφό του Κάρολο στη Γαλλία και την Ιταλία. Ένα ταξίδι που όπως δήλωσε ο ίδιος του πρόσφερε πλούσιες εμπειρίες και τον βοήθησε να μάθει Γαλλικά και Ιταλικά.

Το 1841 άρχισε να εργάζεται ως υπάλληλος γραφείου στους έμπορους τσαγιού Antrobus & Co. στην περιοχή Στραντ του Λονδίνου. Εκεί παρέμεινε για τα επόμενα πέντε χρόνια ενώ παράλληλα ξεκίνησε την πιο εντατική ενασχόλησή του με το γράψιμο. Εκείνη την περίοδο έγραψε το “The Last Stage Coachman”, το οποίο αποτέλεσε το πρώτο του δημοσιευμένο κείμενο. Δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 1843 στο Illuminated Magazine του θεατρικού συγγραφέα Douglas Jerrold. Επίσης τελείωσε το πρώτο του μυθιστόρημα, Iolani, το οποίο απορρίφθηκε από τους εκδοτικούς οίκους και δε δημοσιεύτηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του. Το 1846 άρχισε να σπουδάζει νομικά στο Lincoln’s Inn χωρίς να δώσει όμως ιδιαίτερη σημασία στις σπουδές του. Τελικά του δόθηκε άδεια να ασκήσει δικηγορία το 1851, κάτι που ωστόσο δεν έπραξε ποτέ. Εντωμεταξύ το 1848 εκδόθηκε το πρώτο του βιβλίο Memoirs of the Life of William Collins, μια βιογραφία του πατέρα του, ο οποίος είχε πεθάνει ένα χρόνο νωρίτερα. Το πρώτο του δημοσιευμένο μυθιστόρημα είχε το τίτλο Antonina. Είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στη Ρώμη το 4ο αιώνα. Εκδόθηκε το 1850 και δέχτηκε αρκετά καλές κριτικές. Ακολούθησαν τα Basil (1852), Hide and Seek (1854) και The Dead Secret (1857).

Τη δεκαετία του 1850 ο Κόλινς άσκησε το επάγγελμα του δημοσιογράφου γράφοντας για περιοδικά όπως τα Bentley’s Miscellany, The Leader και το Household Words του Κάρολου Ντίκενς. Με το Ντίκενς γνωρίστηκαν το 1851 και ανέπτυξαν μια θερμή φιλία. Ταξίδεψαν μαζί στην Ιταλία, την Ελβετία και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες ενώ ο Κόλινς ήταν τακτικός θαμώνας στα σπίτια του διάσημου φίλου του όπως το Gad’s Hill. Μάλιστα ο αδερφός του παντρεύτηκε την κόρη του Ντίκενς, Kate. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως ο Κόλινς υπήρξε μέλος των ερασιτεχνικών θιάσων του Ντίκενς. Για πρώτη φορά έπαιξαν μαζί το 1852 ανεβάζοντας το Not So Bad As We Seem του Edward Lytton. Επίσης συνεργάστηκαν στη συγγραφή θεατρικών έργων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα Ο Φάρος (1855) και τα Παγωμένα Βάθη (1856). Η πρώτη ιστορία του Κόλινς που δημοσιεύτηκε στο Household Words ήταν το “A Terribly Strange Bed”, το οποίο θεωρείται μια από τις καλύτερες ιστορίες τρόμου τις εποχής. Συνολικά έγραψε πάνω από πενήντα άρθρα και διηγήματα για το περιοδικό, κάποια από τα οποία μάλιστα τα συμπεριέλαβε και σε συλλογές διηγημάτων του όπως οι After Dark (1856),The Queen of Hearts (1859) και My Miscellanies (1863).

Ωστόσο, παρά τη σταδιακή επιτυχία που σημείωνε, η υγεία του χειροτέρευε. Έπασχε από μια πάθηση που ο ίδιος αποκαλούσε αρθρίτιδα ή νευραλγία. Πέρα από τους αφόρητους πόνους που του προκαλούσε, επηρέασε και την όρασή του. Έτσι συχνά χρειαζόταν τη βοήθεια γραμματέα για να εκτελεί τα συγγραφικά του καθήκοντα. Για να αντιμετωπίσει την πάθησή του κατέφυγε σε διάφορους γιατρούς και θεραπευτικές μεθόδους όπως λουτρά και υπνωτισμός. Τελικά το μόνο που κατάφερε να του προσφέρει μια κάποια ανακούφιση ήταν το λάβδανο, ένα μίγμα οπίου με αλκοόλ, το οποίο μάλιστα κατανάλωνε σε απίστευτα μεγάλες ποσότητες.

Τη δεκαετία του 1860 o Κόλινς έγραψε τα κορυφαία έργα του. Ήταν τα εξής: Η Γυναίκα με τα Λευκά (1860), Χωρίς Όνομα (1862), Αρμαντέιλ (1866) και Η Φεγγαρόπετρα (1868). Το πρώτο και το τελευταίο σημείωσαν μάλιστα μεγάλη επιτυχία κάνοντας τον ευρέως γνωστό στο βρετανικό αναγνωστικό κοινό. Η Γυναίκα με τα Λευκά δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο All the Year Round από τον Νοέμβρη του 1859 ως Αύγουστο του 1860. Θεωρείται ως αρχή του λογοτεχνικού είδους Sensation Novel, το οποίο άνθισε κυρίως στη Βρετανία τις δεκαετίες του 1860 και 1870 και εστιάζεται σε σοκαριστικά για το (τότε) κοινό θέματα όπως η μοιχεία, η απαγωγή, ο φόνος και η τρέλα ενώ τα γεγονότα σε αντίθεση με το γοτθικό μυθιστόρημα διαδραματίζονται σε οικεία, καθημερινά σκηνικά. Ο Κόλινς εμπνεύστηκε από μια υπόθεση απαγωγής του 18ου αιώνα ενώ στο βιβλίο μπορούμε να δούμε κοινά στοιχεία με αυτό που αργότερα ονομάστηκε αστυνομικό μυθιστόρημα. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι η περιγραφή της συνάντησης του ήρωα με τη γυναίκα με τα λευκά είναι εμπνευσμένη από την πρώτη απροσδόκητη συνάντηση του με την Caroline Graves, τη γυναίκα που έμεινε μαζί του για τα επόμενα τριάντα χρόνια (με ένα διάλειμμα τριών ετών) χωρίς ωστόσο ποτέ να παντρευτούν. Η Γυναίκα με τα Λευκά έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από κριτικούς και αναγνώστες ενώ και αρκετοί γνωστοί συγγραφείς όπως ο Thackeray δήλωσαν ότι τους συνάρπασε. Μάλιστα ήταν τόσο μεγάλη η απήχηση του βιβλίου που πολλά προϊόντα εκείνης της περιόδου, όπως μπέρτες και αρώματα, δανείστηκαν το όνομα του.

 

Η Φεγγαρόπετρα γράφτηκε οχτώ χρόνια αργότερα. Θεωρείται από πολλούς κριτικούς ως το πρώτο Αγγλικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Πράγματι επηρέασε μεταγενέστερους συγγραφείς και θέσπισε αρκετούς από τους κανόνες που διέπουν το είδος. Ο Έλιοτ μάλιστα το χαρακτήρισε όχι μόνο ως το πρώτο αλλά και ως το κορυφαίο αστυνομικό μυθιστόρημα που γράφτηκε ποτέ στη Βρετανία. Δημοσιεύτηκε και αυτό σε συνέχειες στο All the Year Round βοηθώντας το περιοδικό να αυξήσει κατακόρυφα τις πωλήσεις του. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι ήταν από τα λίγα μυθιστορήματα εκείνης της εποχής που αντιμετώπισαν με σεβασμό τους Ινδούς και τις παραδόσεις τους. Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ο Κόλινς χρησιμοποίησε τις εμπειρίες του ως χρήστης οποίου για να διαμορφώσει το χαρακτήρα του Ezra Jennings.

Στο ενδιάμεσο ο Κόλινς είχε γράψει άλλα δυο σημαντικά έργα. Το Αρμαντέιλ περιγράφει μια πολύπλοκη ιστορία που συνδέει δυο γενιές της ομώνυμης οικογένειας. Στο βιβλίο συναντάμε πολλά από τα αγαπημένα θέματα του Κόλινς όπως το μεταφυσικό, ο φόνος και η ταυτότητα. Στο Χωρίς Όνομα η πρωταγωνίστρια προσπαθεί να πάρει πίσω την οικογενειακή της περιουσία. Είναι μια έμμεση κατηγορία του συγγραφέα απέναντι στους ισχύοντες νόμους περί κληρονομιάς. Κάποιοι κριτικοί το θεωρούνε μια πρώτη απόπειρα του Κόλινς να ασχοληθεί με το διδακτικό μυθιστόρημα στο οποίο επικεντρώθηκε από το 1870 και μετά. Χαρακτηριστικά παράδειγμα είναι το Άνδρας και Γυναίκα (1870) όπου επιτίθεται στους νόμους περί γάμου και στην εξιδανίκευση των αθλητών. Άλλα διδακτικά μυθιστορήματα του Κόλινς είναι τα Jezebel’s Daughter (1880) και Heart and Science (1883). Εντωμεταξύ το 1773 έκανε περιοδεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και τον Καναδά. Εκεί έκανε δημόσιες αναγνώσεις σε θέατρα και γνώρισε σημαντικούς λογοτέχνες όπως τον Mark Twain.

Την ίδια περίοδο ο Κόλινς απέκτησε τρία παιδιά από μια δεύτερη σχέση που είχε δημιουργήσει με τη Martha Rudd και στα οποία έδωσε το επίθετο Dawson. Έτσι ο Κόλινς είχε μια διπλή προσωπική ζωή που διήρκησε ως το θάνατο του. Από τη μία η συγκατοίκηση με τη Caroline και την κόρη της Carrie την οποία αγαπούσε σαν πραγματικό του παιδί και από την άλλη η κρυφή σχέση με τη Martha την οποία είχε εγκαταστήσει σε ένα κοντινό σπίτι μαζί με τα παιδιά τους.

Τη δεκαετία του 1880 η υγεία του επιδεινώθηκε σε μεγάλο βαθμό. Σε αυτό συντέλεσε ένα ατύχημα που είχε το 1889 καθώς και μια οξεία βρογχίτιδα που ακολούθησε. Ωστόσο ο Κόλινς συνέχισε να ασχολείται με τη λογοτεχνία χρησιμοποιώντας κυρίως την Carrie ως γραφέα του. Αν και τα τελευταία του έργα δεν είχαν την αξία των προηγούμενων, η δημιουργία τους τον βοήθησε να αντιμετωπίζει τα προβλήματα υγείας του με αξιοπρέπεια. Το τελευταίο του βιβλίο Blind Love δεν μπόρεσε να το τελειώσει. Μια καρδιακή προσβολή στις 30 Ιουνίου έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στον ήδη εξασθενημένο οργανισμό του. Ο Κόλινς τελικά πέθανε τρεις μήνες αργότερα στις 23 Σεπτέμβρη του 1889 αφήνοντας πίσω του μια σημαντική λογοτεχνική κληρονομιά.

 

Πηγές:

Wilkie Collins Information Pages http://www.wilkie-collins.info/index.htm
The Wilkie Colllins Pages http://www.wilkiecollins.com 
The following two tabs change content below.

Κουνουγάκης Μάνος

Γεννήθηκε το 1985 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Έσσεξ με ειδίκευση στην Αμερικάνικη Λογοτεχνία. Η διδακτορική του έρευνα εστιάζει στις τραγωδίες της Αγγλικής Παλινόρθωσης. Συγγραφικά ασχολείται με το διήγημα, την ποίηση και τη θεατρική γραφή. Κείμενα, άρθρα και μεταφράσεις του έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ανήκει στη τριμελή συντακτική ομάδα του περιοδικού Prachya Review, από το Mπαγκλαντές. (www.prachyareview.com/)

Latest posts by Κουνουγάκης Μάνος (see all)

About The Author

Γεννήθηκε το 1985 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Έσσεξ με ειδίκευση στην Αμερικάνικη Λογοτεχνία. Η διδακτορική του έρευνα εστιάζει στις τραγωδίες της Αγγλικής Παλινόρθωσης. Συγγραφικά ασχολείται με το διήγημα, την ποίηση και τη θεατρική γραφή. Κείμενα, άρθρα και μεταφράσεις του έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ανήκει στη τριμελή συντακτική ομάδα του περιοδικού Prachya Review, από το Mπαγκλαντές. (www.prachyareview.com/)